Drinkwaterverbinding Overijssel: lees mee en denk mee

22 mei 2026, 12:28

Drinkwaterbedrijf Vitens is van plan een nieuwe drinkwaterverbinding aan te leggen tussen west- en oost-Overijssel. Met deze verbinding kan drinkwater beter verdeeld worden over de provincie. Dat is belangrijk voor inwoners, bedrijven, landbouw en natuur. Ook helpt het om voorbereid te zijn op droge periodes en veranderingen in de vraag naar drinkwater. Op 12 mei 2026 hebben Gedeputeerde Staten van Overijssel besloten om de procedures voor dit project te starten. Daarmee start het onderzoek naar het project en kunnen mensen meedenken.

De drinkwaterleidingen komen ondergronds te liggen en lopen door meerdere gemeenten in Overijssel. De komende jaren onderzoekt de provincie samen met Vitens, inwoners en andere betrokkenen welke routes het meest geschikt zijn en wat de gevolgen zijn voor de omgeving.

Kennisgeving, inzage en reageren op de plannen

Van 22 mei tot en met 2 juli 2026 kunt u de plannen bekijken en hierop reageren via www.overijssel.nl/loket/terinzage. Er ligt ook een inkijkexemplaar op het provinciehuis in Zwolle. Neem daarvoor contact op met de provincie – Overijssels Loket (038 499 88 99). Iedereen kan ideeën, aandachtspunten of zorgen meegeven.

U bent ook welkom op een inloopbijeenkomst:

  • Dinsdag 2 juni 15.30 tot 21 uur in Hengelo
    Gebouw B06 Hazemeijerterrein, F. Hazemeijerstraat 510. Parkeren bij P3
  • Donderdag 4 juni 17.30 tot 21 uur in Deventer
    De Scheg Sport- en Belevingscentrum, Piet van Donkplein 1. Schaatscafé, via ingang ijsbaan.

Aanleg drinkwaterverbinding start vanaf 2030

Als alles volgens planning verloopt, neemt de provincie in 2030 een besluit over de definitieve routes. Daarna start Vitens vanaf 2030 met de aanleg van de drinkwaterverbinding.

Meer informatie? Kijk op www.vitens.nl/drinkwaterverbinding.