Naar hoofdinhoud Naar hoofdnavigatiemenu
Ga naar startpagina Gemeente Hellendoorn
Zoeken
Menu Verberg menu
  • Wonen en leven
  • Werk en ondernemen
  • Vrije tijd en sport
  • Politiek en gemeente
Leegmaken zoekveld
Lees voor
  • Actueel
  • Contact
  • MijnHellendoorn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram
logo Gemeente Hellendoorn

Gemeente Hellendoorn
Postbus 200, 7440 AE Nijverdal
T (0548) 630 000
E gemeente@hellendoorn.nl

  1. Actueel
Lees voor

Aangescherpte maatregelen om de verspreiding van het virus terug te dringen

Minister-president Mark Rutte en minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Hugo de Jonge hebben nieuwe maatregelen afgekondigd om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De landelijke maatregelen gelden vanaf dinsdag 29 september 18.00 uur en zijn in elk geval voor de komende drie weken van kracht.
De maatregelen zijn erop gericht om de kans op grote drukte en het aantal sociale contactmomenten tussen mensen te beperken, zonder de samenleving en de economie op slot te doen.

Regels voor binnen

• Thuiswerken blijft de norm, tenzij dat echt niet kan. Als er in een werksituatie toch een besmetting plaatsvindt, kan de werklocatie 14 dagen worden gesloten.
• Bezoek in de eigen woning, in de tuin of op het balkon is beperkt tot 3 gasten. Dit geldt naast het eigen huishouden en exclusief kinderen tot en met 12 jaar.
• In andere gebouwen dan de eigen woning geldt dat er met maximaal 4 personen een gezelschap mag worden gevormd. Kinderen tot en met 12 tellen hierbij niet mee. Dat betekent dat voor 1 huishouden of maximaal 4 personen, exclusief kinderen, een reservering bij een bioscoop of restaurant kan worden gemaakt.
• Het aantal personen per ruimte wordt beperkt tot 30.
• Eet- en drinkgelegenheden hebben tot 21.00 inloop, om 22.00 uur is de zaak gesloten.
• Sportkantines zijn gesloten.
• In de horeca is het verplicht bezoekers te vragen zich te registreren ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD bij een besmetting. Bij binnenruimtes met een doorstroom van bezoekers zoals in monumenten, bibliotheken en musea, maar met uitzondering van de detailhandel en de markten, vindt bezoek plaats op basis van een reservering per tijdvak. Hierover vindt overleg plaats met onder meer de culturele sector.
• Voor doorstroomlocaties, met uitzondering van de detailhandel en markten, wordt door de Veiligheidsregio in overleg met de locatie, het aantal tegelijkertijd toe te laten bezoekers bepaald, daarbij rekening houdend met de oppervlakte van de locatie én het garanderen van de 1,5 meter afstand.
• De detailhandel moet deurbeleid voeren om ervoor te zorgen dat personen 1,5 meter afstand houden. In overleg met de brancheorganisaties wordt, op basis van de lokale situatie, invulling gegeven aan de verplichting voor grotere winkels in de levensmiddelenbranche om 2 keer per dag een uur alleen voor ouderen en kwetsbare mensen open te zijn.
• Mensen met een contactberoep vragen hun klanten zich te registreren.

Regels voor buiten

• Voor activiteiten buiten, waar geen continue doorstroming van mensen is, geldt een maximum van 40 personen. Dit is inclusief kinderen tot en met 12 jaar en exclusief personeel.
• Is er buiten wel een continue doorstroming van personen, zoals in dierenparken of op markten, dan geldt er een norm voor het aantal bezoekers per vierkante meter.
• Sportwedstrijden, zowel amateur als professioneel vinden plaats zonder publiek.
• Het advies is het aantal reisbewegingen zoveel mogelijk te beperken.

Aanvullende afspraken

Verder komen er afspraken met brancheorganisaties over striktere naleving van bestaande protocollen.
De GGD neemt contact op met instellingen in de ouderenzorg over extra maatregelen, zodat mensen met een kwetsbare gezondheid goed worden beschermd. Het gaat hier over beschermingsmiddelen, testen, contact en bezoek.

Uitzonderingen

Uitzondering op nieuw maximum voor ruimte binnen (max 30) - en activiteiten buiten (max 40):
• personen bij een uitvaart
• samenkomsten in een gebouw die noodzakelijk zijn voor de continuering van de dagelijkse werkzaamheden van instellingen, bedrijven en andere organisaties met ten hoogste 100 personen per zelfstandige ruimte;
• betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;
• personen die in gemeenschap met anderen godsdienst of levensovertuiging belijden;
• de vergaderingen van de Staten-Generaal of van een commissie daaruit (in de desbetreffende veiligheidsregio), van de gemeenteraad, provinciale staten en het algemeen bestuur van een waterschap, of van een door deze organen ingestelde commissie, en andere wettelijk verplichte bijeenkomsten;
• een bijeenkomst van een internationale organisatie, die gevestigd is op het grondgebied van het Koninkrijk, of van een verdragspartij van een verdrag waarbij het Koninkrijk partij is
• detailhandel, markten, bibliotheken, musea, monumenten, presentatie-instellingen, dierentuinen, pretparken, kermissen, en daarbij vergelijkbare samenkomsten waarbij sprake is van doorstroom van bezoekers. Hierbij gelden twee voorwaarden voor de uitzondering van deze groep:

o detailhandel moet deurbeleid voeren om ervoor te zorgen dat personen 1,5 meter afstand houden en venstertijden invoeren voor kwetsbaren (vast te leggen in de aanwijzing en uit te werken in sectorprotocollen)
o veiligheidsregio’s bepalen na overleg met doorstroomlocaties m.u.v. detailhandel en markten, per locatie het maximum aantal tegelijkertijd toe te laten bezoekers, daarbij rekening houdend met oppervlakte van de locatie én kunnen garanderen van met name 1,5 meter afstand.

• onderwijsinstellingen, trainingsinstellingen en kinderopvang;
• openbaar vervoer en overig bedrijfsmatig personenvervoer (geen rondvaartboten e.d.)
• sportgelegenheden;
• jeugdverenigingen 0 tot 18 (bv. scouting, cultuur en kunst).
• luchthavens.

Ontheffing van maximum 30 per zaal gebouwen van groot belang voor de Veiligheidsregio:
• Veiligheidsregio’s kunnen ontheffing verlenen voor panden van groot belang.

Uitzondering op nieuw maximum gezelschapsgrootte (max 4):
• gezamenlijk huishouden;
• kinderen tot 13 jaar;
• persoon die in gemeenschap met anderen godsdienst of levensovertuiging belijdt;
• vergadering of betoging Wet openbare manifestaties;
• vergaderingen Staten-Generaal, gemeenteraad, provinciale staten, algemeen bestuur waterschap of commissies daaruit;
• bijeenkomst internationale organisatie of verdragspartij;
• personen bij een uitvaart;
• personen die theater, dans, sport of muziek in de vorm van culturele uiting beoefenen;
• beroep, bedrijf of vereniging.
• N.B. studenten en leerlingen vormen in het onderwijs geen gezelschap.

Uitzondering op horecastop (laatste inloop 21:00, 22:00 zaak gesloten):
• horeca aan de airside van luchthavens.

Uitzondering op registratieplicht beoefenaars contactberoepen
• Deze verplichting geldt niet voor beroepen waarvoor de registratieplicht het uitoefenen van het beroep, of de veiligheid of welzijn van betrokkenen in de weg zou staan. Bijvoorbeeld voor zorgverleners, handhavers, opsporingsambtenaren.

200928-landelijke-maatregelen-1080x1350

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/09/28/aangescherpte-maatregelen-om-de-verspreiding-van-het-virus-terug-te-dringen

 

Filter
Tabel nieuws overslaan
DatumNieuwsbericht
05-03-2021Dit is waarom we optreden tegen hennepteelt
02-03-2021Hij is live! De webpagina www.hellendoorn.nl/jonghellendoorn
18-02-2021Onderzoek agrarische sector gemeente Hellendoorn
18-02-2021Nijverdalsebergweg (Toeristenweg) is weer open
12-02-2021Werkgroep Hulsen-Kruidenwijk overhandigt energieplan aan Henk Nijhof
12-02-2021Inzameling huishoudelijk afval vanaf 15 februari 2021 weer volgens planning
11-02-2021Regelingen voor inwoners met een laag inkomen en weinig vermogen
11-02-2021Aan de slag met én voor de jeugd
11-02-2021Onderzoek naar maatschappelijke invulling RK Kerk en pastorie in Nijverdal
08-02-202124 uur per dag wordt de gladheid bestreden
07-02-2021Geen inzameling gft-afval deze week
05-02-2021Videoboodschap van burgemeester over verlenging van de lockdown
03-02-2021Situatie rondom corona blijft ernstig, lockdown wordt verlengd
02-02-2021Trots op Hellendoornse wereldkampioen Pim Ronhaar
01-02-2021Hellendoorns bod RES Twente gehaald - Gebieden vullen samen energietransitie in
29-01-2021Energiewerkgroepen in Daarle en Daarlerveen overhandigen hun energieplannen
27-01-2021Bijna alle plannen energietransitie ingediend bij gemeente Hellendoorn
26-01-2021Chat Veilig Thuis tijdens periode avondklok ook ’s avonds bereikbaar
22-01-2021Avondklok van 21.00 tot 4.30 uur
21-01-2021Brief over energie-enquĂŞte per abuis ook bezorgd in Marle, Egede, Hancate, Eelen en Rhaan
21-01-2021College stelt raad voor OZB niet te verhogen en rioolheffing te verlagen; kosten voor afval stijgen
19-01-2021Vaste A0-displays vervangen sandwichborden in gemeente Hellendoorn
18-01-2021Inwoners Hellendoorn, Nijverdal en Hulsen geven mening over energietransitie
15-01-2021Energiewerkgroep Egede, Hancate, Eelen en Rhaan biedt Energieplan aan
23-12-2020Digitale huldiging sportkampioenen 2020
24-12-2020Kerstboodschap burgemeester Anneke Raven
18-12-2020Noodkinderopvang vanwege de coronamaatregelen
16-12-2020Carbidschieten onder voorwaarden toegestaan in Hellendoorn
16-12-2020Hulp aan gedupeerde ouders kinderopvangtoeslagaffaire
14-12-2020Nederland in lockdown om contacten tot een minimum te beperken
14-12-2020Marle biedt energieplan aan
08-12-2020Eerste lichting Politiekids in Nijverdal beëdigd
08-12-2020Strijkhulp thuis vervalt
08-12-2020Afvalcontainer gratis omruilen begin januari 2021
30-11-2020Mondkapje verplicht in publieke ruimtes, in stations en bij bushaltes
27-11-2020Duidelijkheid over opwaardering van N35
25-11-2020De CultuurCaravaan blijft doorrijden!
25-11-2020Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen; vandaag kleuren de lampen oranje in het Huis voor Cultuur en Bestuur
25-11-2020Collectieve zorgverzekering
19-11-2020Gemeente Hellendoorn sluit zich aan bij campagne tegen geweld tegen vrouwen (Orange the World)
16-11-2020Week tegen de kindermishandeling
13-11-2020Het Twenteportaal zet talent in de spotlight
11-11-2020Rioolrenovatiewerkzaamheden
11-11-2020Bodemonderzoek speeltuintjes en (sport)parken gemeente Hellendoorn
10-11-2020Goed nieuws: de ict-storing is opgelost!
10-11-2020Grotestraat genomineerd voor Het Zonnetje
10-11-2020Ict-storing nog niet opgelost
09-11-2020Update ict-storing: de storing is nog niet opgelost
09-11-2020Update ict-storing: de storing is nog niet opgelost
06-11-2020Een oproep van burgemeester Anneke Raven aan alle inwoners

Deel deze pagina :

  • Afdrukken
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Inhoud

  • {{ sectie.label }}

Tekst grootte

{{ settings.zoom }}%

Contactgegevens

Telefoon (0548) 630 000
Fax (0548) 610 505
E-mail gemeente@hellendoorn.nl

Adressen

Bezoekadres Willem-Alexanderstraat 7, 7442 MA Nijverdal
Postadres Postbus 200, 7440 AE Nijverdal
Navigatieadres Máximastraat 8, Nijverdal

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram
  • ArchiefWeb
Naar boven
©2021 - Gemeente Hellendoorn