Naar hoofdinhoud Naar hoofdnavigatiemenu
Startpagina Gemeente Hellendoorn
Zoeken
Menu Verberg menu
  • Wonen en leven
  • Werk en ondernemen
  • Vrije tijd en sport
  • Politiek en gemeente
Leegmaken zoekveld
  • Actueel
  • Contact
  • MijnHellendoorn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram
logo Gemeente Hellendoorn

Gemeente Hellendoorn
Postbus 200, 7440 AE Nijverdal
T (0548) 630 000
E gemeente@hellendoorn.nl

  1. Actueel

Gemeenten willen een toekomstbestendige uitvoering van de zorg voor Soweco-medewerkers

Gepubliceerd op 21 oktober 2019

Gemeenten zetten volgende stap naar een inclusieve samenleving

De gemeenten Almelo, Twenterand, Wierden, Rijssen-Holten, Hellendoorn en Tubbergen willen vanaf 2021 zelf de begeleiding en zorg van de SW-medewerkers, die nu bij Soweco werken, toekomstbestendig organiseren. Dat geldt ook voor de begeleiding en plaatsing van de andere doelgroepen uit de Participatiewet, dat nu gedeeltelijk door Soweco wordt uitgevoerd. Deze manier van werken leidt tot nog meer aandacht en betere zorg voor de eigen inwoners. En tot een nog hechter samenspel met het lokale bedrijfsleven, om samen een volgende stap te zetten naar een inclusieve samenleving.

Om deze stap te kunnen zetten, hebben alle gemeenten, mede op basis van het bouwstenenrapport van Iroko, een eigen lokale uitvoeringsstrategie op hoofdlijnen uitgewerkt. Alle zes colleges hebben daarmee deze week unaniem ingesteld. Met als belangrijke uitgangspunten dat er voor de medewerkers van Soweco in hun huidige werksituatie zo min mogelijk verandert. En dat de gemeenten graag gebruik willen blijven maken van de kennis en ervaring van de stafmedewerkers van Soweco. De gemeenten werken verder aan de in 2017 afgesproken afbouw van de Gemeenschappelijke Regeling. Ook willen ze per 2021 geen aandeelhouder worden van de Maatschappelijke Onderneming Soweco.

Samenwerkingsvormen
Op een aantal onderdelen willen de gemeenten blijven samenwerken. Zo willen Almelo, Twenterand, Tubbergen en Wierden een gezamenlijke voorziening realiseren voor de meest kwetsbare groep mensen. Rijssen-Holten en Hellendoorn nemen de reeds bestaande vestigingen van Multipack in Rijssen en Nijverdal over. Ook op het gebied van salarisadministratie wil een aantal gemeenten de samenwerken.

Keuze voor inclusiviteit
Met deze keuze zetten de gemeenten een volgende stap naar een inclusieve samenleving. Dit is de gedachte achter de Participatiewet uit 2015: zoveel mogelijk mensen werken in normale banen bij reguliere werkgevers, rekening houdend met hun talenten en beperkingen. De groep SW-medewerkers is een relatief klein onderdeel van het totaal aantal mensen, dat de gemeenten op dit moment zelf al begeleiden en bemiddelen. “Sinds de invoering van de Participatiewet hebben we als gemeenten al heel veel mensen naar een zo normaal mogelijke baan begeleid. Daarbij werken we samen met lokale ondernemers. En we geven als gemeenten en maatschappelijke organisaties het goede voorbeeld door werkplekken te bieden. Binnen het Werkplein Twente hebben we bij het instellen van de arbeidsmarktregio’s bovendien ook afspraken gemaakt met regionale ondernemers en met partners.”, zegt Arjen Maathuis, voorzitter van het Dagelijks Bestuur (DB) van de Gemeenschappelijke Regeling Soweco. ”Bovendien merken we in de praktijk dat veel medewerkers van Soweco bij de gemeenten aankloppen met andere hulpvragen, bijvoorbeeld op het gebied van wonen, WMO, zorg, eenzaamheid enz.
Door de totale zorg voor deze mensen centraal bij de gemeenten te organiseren (integrale benadering), kunnen we beter voorkomen dat mensen met hulpvragen tussen wal en schip vallen.”

Toekomstbestendig
Naast de versterking van inclusiviteit, hebben de gemeenten ook gekeken naar de toekomstbestendigheid van Soweco. “Het gaat nu misschien goed, maar de vraag is of dat in de toekomst zo blijft”, vertelt Martha van Abbema als vice-voorzitter over de gemeentelijke afwegingen. “Het aantal SW-medewerkers neemt in rap tempo af, omdat er sinds de invoering van de Participatiewet geen nieuwe mensen meer bij komen. Binnen 10-15 jaar doet de laatste SW-medewerker bij Soweco het licht uit. Ook gaan de gemeenten de zorg en begeleiding van andere doelgroepen uit de Participatiewet geheel zelf uitvoeren, omdat ze dan meer flexibiliteit hebben binnen het totale budget. Hierdoor raakt Soweco ook een flink stuk omzet kwijt. Daarnaast zijn er plannen om de mensen, die in het gemeentelijk groen werken, bij de gemeenten in dienst te nemen. Dat betekent dat zo’n 33 procent van de medewerkers rechtstreeks bij de gemeenten komt werken. Om Soweco dan financieel gezond te houden, zal steeds meer werk uit de marktsector moeten komen, terwijl dit aandeel in de omzet het afgelopen jaar juist met 10 procent is gedaald. Soweco wordt dus steeds meer een commercieel bedrijf. En dan moeten we ons als gemeenten echt afvragen of we een bedrijf willen besturen, waarbij we ondernemersrisico’s lopen, terwijl je weinig invloed hebt op de bedrijfsvoering. En waar je verplicht bent om de jaarlijkse tekorten bij te passen. Bovendien kunnen veel van de overgebleven activiteiten ook door de gemeenten zelf worden gedaan. Daarom is het belangrijk om nu een toekomstbestendige keuze te maken. Want nu kunnen we de kosten die daarmee gemoeid zijn nog managen. Uitstel is wat dat betreft geen optie.”

Goedkoper?
De vraag is of het afbouwen van Soweco en het overnemen van deze taken door gemeenten ook goedkoper is. Uit een eerste verkenning blijkt dat uitvoering van de Wsw door gemeenten net zoveel kost, als de uitvoering door Soweco. Dit onderdeel van het plan kan dus budgetneutraal worden uitgevoerd. Op termijn zijn efficiencyvoordelen te behalen, omdat bijvoorbeeld de groenmensen rechtstreeks bij de gemeenten in dienst komen. Ook het zelf uitvoeren van de zorg en begeleiding van andere doelgroepen uit de Participatiewet leidt bij gemeenten niet tot kostenstijgingen. Financieel voordeel van de plannen is dat de gemeenten niet meer “automatisch” opdrachten aan Soweco moeten uitbesteden. Ook de jaarlijkse tekorten hoeven niet meer te worden bijgepast. Verder krijgen de gemeentebesturen met dit plan veel meer grip op de eigen budgetten. Subsidies, tekorten en opdrachten worden nu min of meer verplicht naar Soweco gebracht, waar je telkens met 6 colleges en 6 raden moet besturen. Door de regie in eigen hand te nemen, kunnen de middelen veel gerichter en meer volgens lokale behoeften worden ingezet.

Duidelijkheid en rust
“We willen nu keuzes maken, zodat we na jarenlange politieke dialoog duidelijkheid en rust kunnen bieden aan de mensen, die bij Soweco werken. Zorg en aandacht voor deze groep staat wat ons betreft centraal”, zegt Arjen Maathuis. “We gaan ook ons uiterste best doen om deze verandering voor hen zo geruisloos mogelijk te laten verlopen. De huidige werksituatie (detachering en/of beschutte werkplek) blijft zoveel als mogelijk bestaan. Inclusief de samenstelling van de teams, de begeleiding en de werkplek. Verder beloven wij de zekerheid van een baan, arbeidsvoorwaarden en goede begeleiding en zorg. Met de groep van 80 stafmedewerkers gaan we graag in gesprek hoe we hun kennis en ervaring kunnen integreren bij de gemeenten.”

Overleg met Soweco
Zodra de politiek richtinggevende besluiten heeft genomen, start het maken van de uitvoeringsplannen. “Vanaf dat moment is de OR nadrukkelijk ook gesprekspartner, omdat het dan over verandering en uitvoering gaat. De politiek gaat over de richting, de OR is formeel gesprekspartner bij de inrichting”, zegt Arjen Maathuis, die aangeeft er via de ambtelijke regiegroep gesprekken zijn met de OR. En dat het DB constructief in gesprek is met de directeur en RvC van Soweco.

 

Filter
Tabel nieuws overslaan
DatumNieuwsbericht
26-11-2019Collectieve zorgverzekering
20-11-2019Burgemeester en wethouder openen natuurbegraafplaats ‘het Kleine Blik’
20-11-2019Statushouders succesvol aan de slag bij Nijverdalse bedrijven
20-11-2019Geleidelijk meer grip op kosten sociaal domein
14-11-2019GGD Twente: Legionella aangetroffen bij bedrijf in Nijverdal
14-11-2019Veertien boomsoorten krijgen een plek langs de nieuwe Stadsbeek De Brake in Nijverdal
05-11-2019Waardering voor uitvoering van de Wmo en Jeugdwet in Hellendoorn
21-10-2019Gemeenten willen een toekomstbestendige uitvoering van de zorg voor Soweco-medewerkers
18-10-2019Gagelmansven wint Landschapsprijs 2019
08-10-2019Ingrijpende keuzes voor sluitende begroting | Voorzieningen in gemeente Hellendoorn blijven in stand
10-09-2019Onderscheiding Yad Vashem postuum uitgereikt aan Hellendoorns echtpaar Broeze-Mondeel
06-09-2019Koninklijke Onderscheiding voor jubilerende Joop van Keulen
05-09-2019Woningen isoleren met rijkssubsidie
05-09-2019Stem op Gagelmansven voor Landschapsprijs 2019
28-08-2019Hellendoorn moet ingrijpende keuzes maken voor een sluitende gemeentebegroting
23-08-2019Erfcoaches helpen erfeigenaren in het buitengebied verder
14-08-2019Hellendoorn maakt werk van zonne-energie
25-07-2019Volgt u ons al via Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn?
23-07-2019Hellendoorn breidt Damoclesbeleid uit in strijd tegen drugscriminaliteit
23-07-2019Tips om vliegen en maden te voorkomen in de afvalbakken tijdens deze warme dagen
11-07-2019Burgemeester sluit opnieuw woning in Nijverdal op grond van Opiumwet
11-07-2019Wegwerkzaamheden N35 van 1 juli tot 5 augustus 2019
08-07-2019 Gemeente Hellendoorn sluit jaar 2018 af met positief saldo van ruim 1 miljoen euro
03-07-2019BLOS-voorzitter in gesprek met sportsector over ombuigingsopgave 2020-2023 gemeente Hellendoorn
02-07-2019Meer eikenprocessierupsen dan we kunnen bestrijden
24-06-2019Burgemeester sluit woning in Nijverdal op grond van Opiumwet
21-06-2019Aanleg Stadsbeek Regge naar Nijverdal Centrum gestart
13-06-2019Raad besluit: Winkeliers mogen zelf bepalen of ze hun winkel openen op zondag
26-05-2019Uitslag verkiezingen Europees Parlement 23 mei 2019
16-05-2019College wil winkeliers zelf de keuze geven voor een zondagopenstelling
14-05-2019Overzicht ombuigingsvoorstellen 2019
13-05-2019De telefoonstoring is opgelost
09-05-2019Gezamenlijke actie in de gemeente Hellendoorn
09-05-2019Minister Schouten biedt stoppende varkenshouders subsidieregeling
07-05-2019College presenteert aanvullende bezuinigingsvoorstellen voor 2019
07-05-2019Hellendoorn weer voor twee jaar Fairtrade gemeente
02-05-2019Ambitieuze ondernemers krijgen de ruimte in Nijverdal
29-04-2019Zonnepanelen op gemeentelijke daken
26-04-2019Vijftien inwoners gemeente Hellendoorn ontvangen Koninklijke onderscheiding tijdens jaarlijkse lintjesregen
15-04-2019Overlijdensbericht wethouder Dennis op den Dries
12-04-2019Burendag op bedrijvenpark ’t Lochter over georganiseerde criminaliteit
11-04-2019De 12 dagenregeling voor horecagelegenheden of andere inrichtingen als bedoeld in het Activiteitenbesluit milieubeheer
25-03-2019Overheid treedt als één blok op tegen ondermijning
21-03-2019Definitieve uitslag Provinciale staten en Waterschapsverkiezingen 2019 gemeente Hellendoorn
20-03-2019Voorlopige uitslag Provinciale statenverkiezingen 2019
18-03-2019Enquête over koopzondagen in gemeente Hellendoorn
13-03-2019College presenteert € 5,3 mln aan ombuigingsvoorstellen voor 2019
12-03-2019In gesprek met raadsleden over besparingen voor 2019 op 18 en 21 maart
08-03-2019Koninklijke onderscheidingen voor echtpaar Bosch-Kuipers uit Hellendoorn
07-03-2019Samenvatting uitkomsten onderzoek Twynstra Gudde
04-03-2019Uitnodiging Afsluitende bijeenkomst Uitvoeringsplan Energievisie
18-02-2019Terinzagelegging Ontwerp Provinciaal Inpassingsplan Natura 2000 Boetelerveld
14-02-2019Wethouder Beintema opent nieuw ontmoetingscentrum rond geheugenproblematiek
05-02-2019Informatieavond N35 Nijverdal Wierden
29-01-2019Asbestbodemsanering voormalige partyboerderij de Evershoeve
29-01-2019Gemeente gaat nog meer duurzame energie opwekken en energie besparen

Deel deze pagina :

  • Afdrukken
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Inhoud

  • {{ sectie.label }}

Contactgegevens

Telefoon (0548) 630 000
Fax (0548) 610 505
E-mail gemeente@hellendoorn.nl

Adressen

Bezoekadres Willem-Alexanderstraat 7, 7442 MA Nijverdal
Postadres Postbus 200, 7440 AE Nijverdal
Navigatieadres Máximastraat 8, Nijverdal

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram
  • ArchiefWeb
Naar boven
©2019 - Gemeente Hellendoorn