Twentse organisaties sturen brief naar minister over vertraagde besluitvorming N35
In een brief aan Cora van Nieuwenhuizen, de minister van Infrastructuur en Waterstaat, roepen Twentse organisaties de minister op om zo snel mogelijk in bestuurlijk overleg te treden met de provincie Overijssel en de besluitvorming over de N35 niet verder op de lange baan te schuiven.
De aanleiding van de brief is de beantwoording van de Kamervragen op 16 juni jl. Hier werd duidelijk dat de besluitvorming over de aanpak van de N35 opnieuw vertraging oploopt.
De Twentse organisaties vinden dat het nu lang genoeg heeft geduurd, want opnieuw bleek de noodzaak van de aanpak hoog: Uit een verdiepend onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Overijssel kwam naar voren dat de knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid, nog groter zijn dan gedacht.
Laurens de Lange, voorzitter VNO-NCW Overijssel, namens alle ondertekenende organisaties:
"Wij vinden het onbegrijpelijk dat er weer maanden overheen moeten gaan voordat de minister in overleg treedt met de provincie. De N35 is de belangrijkste verbindingsweg tussen twee economische topregio’s in Oost-Nederland: Regio Zwolle en Regio Twente. Om bedrijven te behouden voor Oost-Nederland én nieuwe economische activiteit aan te trekken zijn goede vestigingsvoorwaarden en een optimale bereikbaarheid essentieel. De hoogst noodzakelijke aanpak van de N35 zou niet alleen de economische bedrijvigheid ten goede komen, maar ook de leefbaarheid en de verkeersveiligheid."
Gerard Gerrits, portefeuillehouder mobiliteit Regio Twente en wethouder van Hengelo:
"Wij zijn blij dat nu meer organisaties actief aan de bel trekken over de N35. De N35 is de belangrijkste verbindingsweg tussen twee economische topregio’s in Oost-Nederland: Regio Zwolle en Regio Twente. Het gaat hier niet alleen over files: ook de leefbaarheid, verkeersveiligheid en de economische groei zijn in het geding. Voor nieuwe economische activiteit zijn goede vestigingsvoorwaarden waaronder een optimale bereikbaarheid essentieel. Na alle onderzoeken en met het prachtige bod van de provincie hoopten wij op een daadkrachtige en snelle aanpak door de minister."
Jelle Beintema, wethouder gemeente Hellendoorn en portefeuillehouder N35:
"Op dit moment is het belangrijkste dat we als regio gezamenlijk optrekken om de minister te overtuigen dat het nu echt tijd wordt om de N35 op te waarderen. De Tweede Kamer en de provincie Overijssel hebben de verbinding Zwolle – Twente benoemd als een belangrijke prioriteit. Voor het opwaarderen van de N35 tot een 2x2 100 km/u weg, de zogenaamde ‘Marsroute’, heeft de provincie bovendien aantrekkelijke cofinanciering aangeboden."
De brief is ondertekend door VNO-NCW Midden Overijssel, MKB-Nederland Midden, MKB Regio Zwolle, TLN Regio Oost, ANWB, Bouwend Nederland Regio Oost, Regioraad Oost evofenedex, Port of Zwolle, Port of Twente, Economic Board Regio Zwolle, Twente Board, Regio Twente en Regio Zwolle.