Waterstofnetwerk Oost-Nederland weer een stap verder
Nederland werkt aan een landelijk waterstofnetwerk om de industrie te verduurzamen. Waterstof zorgt voor minder CO₂‑uitstoot en maakt ons minder afhankelijk van energie uit het buitenland.
Aan de rand van onze gemeente, vlak bij de gemeentegrens, liggen bestaande aardgasleidingen die onderdeel zijn van een landelijke verbinding van Noord- naar Zuid-Nederland. Voor het traject Ommen – Boxtel en Ommen – Angerlo worden bestaande aardgasleidingen komende jaren omgebouwd voor het vervoer van waterstof.
Onderzoeksplan nu te bekijken
Het onderzoeksplan voor Waterstofnetwerk Oost‑Nederland is nu openbaar. Hierin staat welke onderzoeken de komende jaren worden gedaan, bijvoorbeeld naar veiligheid, milieu en de omgeving. Tegelijk met het onderzoeksplan is ook het participatieplan aangepast en gepubliceerd. In dit plan staat hoe en wanneer inwoners en andere betrokkenen kunnen meedenken en worden geïnformeerd.
Volgens de huidige planning wordt de leiding rond 2031 in gebruik genomen voor het vervoer van waterstof.
Meer informatie
- Bekijk het onderzoeksplan en het participatieplan op de website van RVO: www.rvo.nl/waterstofnetwerk-on
- Meer informatie over Waterstofnetwerk Oost‑Nederland en aanmelden voor de nieuwsbrief: www.hynetwork.nl/oost-nederland
- In deze korte animatie ziet u hoe bestaande aardgasleidingen worden omgebouwd voor waterstof: https://youtu.be/auKPf3p5MZk