Inkoopbeleid en algemene inkoopvoorwaarden
De gemeente Hellendoorn heeft een eigen inkoop- en aanbestedingsbeleid. Het inkoopbeleid- en aanbestedingsbeleid is voor de gemeente de richtlijn bij inkoop en aanbestedingen. Hiermee wil zij bereiken dat de gemeentelijke aanbestedingen en inkopen doelmatig en volgens de geldende wet- en regelgeving verlopen. Daarnaast hanteren we nog een aantal andere richtlijnen. Deze richtlijnen zijn een vertaling van de Europese en landelijke wet- en regelgeving. Dit garandeert dat iedere ondernemer gelijke kans maakt op gemeentelijke opdrachten. De gemeente Hellendoorn werkt daar waar mogelijk samen met buurgemeenten om te komen tot volume voordelen en kennisuitwisseling. Het inkoop- en aanbestedingsbeleid en de richtlijnen zijn voor de Twentse gemeenten gelijk.
Documentatie
De gemeente Hellendoorn past bij inkopen en aanbesteden in ieder geval de volgende uniforme documenten toe:
- Inkoop- en Aanbestedingsbeleid Gemeente Hellendoorn;
- VNG Algemene Model Inkoopvoorwaarden voor Leveringen en Diensten gebaseerd op het VNG model (inclusief addendum gemeente Hellendoorn);
- De Nieuwe Regeling;
- De Nieuwe Regeling (DNR addendum Hellendoorn);
- GIBIT ICT voorwaarden;
- GIBIT ICT voorwaarden addendum Hellendoorn;
- Gids Proportionaliteit;
- Twentse Klachtenregeling bij aanbesteden;
- Aanbestedingsreglement Werken (ARW);
- Uniforme Administratieve Voorwaarden voor Werken;
- Uniforme Administratieve Voorwaarden geïntegreerde Contracten;
- SROI Bouwblokkenmodel;
- Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen;
- Convenant Duurzaam Beton Regio Twente.
Bij inkopen hanteert de gemeente Hellendoorn afhankelijk van het soort inkoop haar eigen inkoopvoorwaarden. Bij klachten over inkoop- en aanbestedingstrajecten wordt gebruikt gemaakt van de regionale klachtenprocedure voor inkoop en aanbesteden.
Gemeente als mogelijke opdrachtgever
De gemeente Hellendoorn is dus niet volledig vrij om te beslissen met wie en onder welke voorwaarden zij zaken willen doen. Daarom is het goed dat u zich als ondernemer vooraf verdiept in de gemeente als mogelijke opdrachtgever. Er zijn verschillende branche- en ondernemingsverenigingen die u hierover kunnen informeren. Ook kunt u op diverse websites terecht voor informatie:
Heeft u vragen? Neem dan contact op met de inkoopadviseurs.