N35 Wijthmen – Nijverdal: Verkenning
LET OP: DIT PROJECT STAAT LOS VAN HET PROJECT `VERKEERSVEILIGHEIDSMAATREGELEN N35 WIJTHMEN – NIJVERDAL`!
Algemeen
De N35 heeft de functie van een belangrijke verbinding tussen Regio Zwolle en Twente maar de weg heeft een karakter dat daar niet bij past. Rijk en regio hebben de afgelopen jaren al het traject N35 Zwolle-Wijthmen als stroomweg 2x2 ingericht en de N35 in de Salland-Twentetunnel bij Nijverdal als stroomweg aangelegd. Daarnaast is de besluitvorming voor het inrichten van het traject N35 Nijverdal-Wierden als stroomweg met 2x2 rijstroken in een vergevorderd stadium. Voor het ongelijkvloers maken van de aansluiting van de N348 (Deventerweg) op de N35 in Raalte loopt een planstudie. Het traject van de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal, is de ontbrekende schakel in de N35.
In november 2020 zijn in het BO-MIRT (bestuurlijk overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) afspraken gemaakt over het uitvoeren van een verkenning naar de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal. Een verkenning is een onderdeel van de Tracéwetprocedure om te komen tot de aanleg of verbreding van een Rijksweg .
Afspraken BO MIRT
De afspraken uit het BO MIRT zijn het vertrekpunt voor de verkenning:
- Rijk en regio stellen het verkeerskundig onderzoek N35 Wijthmen – Nijverdal van Arcadis, de aanvullende bestuurlijke notitie en de verdiepende analyse van de tracés en kruispunten van de N35 vast.
- Rijk en regio kiezen voor een gezamenlijke, gefaseerde en adaptieve aanpak om naar een eindbeeld voor de N35 toe te gaan. Daarbij wordt uitgegaan van het wegbeeld van een regionale stroomweg, waarbij de aanpak een toekomstige uitbreiding naar 2x2 rijstroken nog mogelijk maakt. Voor het Rijk staat daarbij de verbetering van de verkeersveiligheid op het traject voorop.
- Rijk en de regio werken als onderdeel van de gezamenlijke adaptieve aanpak ook een toekomstbeeld van de N35 uit met als centrale vraag hoe het eindbeeld van de N35 eruit komt te zien en welke stappen we daarvoor zetten. In het BO MIRT van 2021 wordt hierover terug gerapporteerd.
- Voor de N35 besluiten Rijk en regio het gedeelte Wijthmen-Raalte aan te pakken in een toekomstvaste 2x1 opzet met ongelijkvloerse kruisingen, 2 kruispunten te verbeteren tussen Raalte en Nijverdal (o.m. kruispunt Tunnelweg) en een rondweg Mariënheem 2x1 te realiseren (ook toekomstvast).
- Rijk en regio reserveren ieder € 100 miljoen, zodat in totaal € 200 miljoen beschikbaar is voor de realisatie. De rijksbijdrage is inclusief btw. Hiermee is voldaan aan minimaal 75 % van de middelen die beschikbaar moeten zijn voor de uitwerking in een verkenning.
- In de uitwerking zoeken Rijk en regio naar kosten efficiënte oplossingen bij de aanleg van kunstwerken. Meerkosten boven de € 200 miljoen worden 50/50 verdeeld tussen Rijk en regio.
- De provincie heeft voor de uitvoering van de projecten voor de N35 Wijthmen – Nijverdal maximaal € 120 miljoen beschikbaar en stelt voor deze fase € 100 miljoen beschikbaar behoudens goedkeuring door Provinciale Staten.
- De provincie Overijssel neemt het voortouw bij de planologische uitwerking en besluitvorming. Het Rijk voert het project uit.
In de gemeente Hellendoorn gaat de verkenning voornamelijk over de aanpassing
van kruispunt N35 Tunnelweg. Op de projectwebsite van het ministerie van I&W is meer actuele informatie te vinden over dit project.