Tegemoetkoming afvalstoffenheffing medisch afval
Als u onvermijdelijk medisch afval heeft, bieden wij u een tegemoetkoming in de afvalstoffenheffing. Per 1 januari 2026 voert de gemeente Hellendoorn het diftar-systeem in, waarbij het aantal aanbiedingen van restafval invloed heeft op de hoogte van de afvalstoffenheffing. Door deze tegemoetkoming worden inwoners met onvermijdbaar medisch afval niet extra belast.
Hoe werkt het?
- U betaalt eerst een bedrag voor uw normaal huishoudelijk restafval (het eigen risico).
- Voor uw medisch afval komt u in aanmerking voor een vergoeding tot een vastgesteld maximum.
Voorbeeld bij een 140 liter container voor restafval
Aanbiedingen 1 tot en met 8 | voor eigen rekening |
Aanbiedingen 9 tot en met 30 | vergoeding |
Aanbiedingen 31 en verder | voor eigen rekening |
Vraag de tegemoetkoming aan
Na de beoordeling ontvangt u een bericht. De tegemoetkoming wordt bij goedkeuring jaarlijks automatisch verrekend met de afvalstoffenheffing.
Bij de aanvraag dient u bewijsstukken toe te voegen, zoals een zorgoverzicht, apotheeknota of pakbon van geleverd medisch materiaal met uw adres.
Heeft u nu een extra container voor medisch afval en wilt u deze inleveren? Dan halen we deze bij u op. Neem contact op met de gemeente.
Wat is medisch afval?
Voorbeelden van medisch afval zijn
- Verband en wondverzorgingsmaterialen
- Diabeteshulpmiddelen
- Hulpmiddelen van sondevoeding en nierdialysemateriaal
- Incontinentiemateriaal (hiervoor komen in 2026 ook aparte wijkcontainers, waar u kosteloos toegang tot kunt krijgen met uw afvalpas)
- Infuuszakken
- Katheters
- Stomamateriaal
Spuiten en resten van medicijnen kunt u inleveren bij het afvalbrengpunt of apotheek.
Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA. Het privacybeleid(opent in nieuw tabblad) en de servicevoorwaarden(opent in nieuw tabblad) van Google zijn van toepassing.