Tegemoetkoming afvalstoffenheffing medisch afval

Als u onvermijdelijk medisch afval heeft, bieden wij u een tegemoetkoming in de afvalstoffenheffing. Per 1 januari 2026 voert de gemeente Hellendoorn het diftar-systeem in, waarbij het aantal aanbiedingen van restafval invloed heeft op de hoogte van de afvalstoffenheffing. Door deze tegemoetkoming worden inwoners met onvermijdbaar medisch afval niet extra belast.

Hoe werkt de tegemoetkoming medisch afval?

  • U betaalt eerst een bedrag voor uw normaal huishoudelijk restafval (basisverbruik). Naar verwachting bedraagt dit € 59,60.
  • Voor uw medisch afval komt u in aanmerking voor een vergoeding tot een vastgesteld maximum. Dit omdat u hier zelf of weinig invloed op heeft. Naar verwachting bedraagt dit een bedrag tot maximaal € 166,40.

Rekenvoorbeelden

Voorbeeld bij ondergrondse container van 30 liter

Aantal aanbiedingen Kosten
1 tot en met 37 voor eigen rekening, € 59,60
38 tot en met 141 Vergoeding tot maximaal € 166,40
142 en verder voor eigen rekening, € 1,60 per keer

Voorbeeld bij ondergrondse container voor 60 liter

Aantal aanbiedingen Kosten
1 tot en met 18 Voor eigen rekening, € 59,60
19 tot en met 70 Vergoeding tot maximaal € 166,40
71 en verder Voor eigen rekening, € 3,20 per keer

Huiscontainer van 140 liter

Aantal aanbiedingen Kosten
1 tot en met 8 Voor eigen rekening, € 59,60
9 tot en met 13 Vergoeding tot maximaal € 166,40
14 en verder Alleen mogelijk bij meerdere containers

Twee huiscontainers van 140 liter

Heeft u twee containers van 140 liter? Dan is dit het rekenvoorbeeld: U zet beide containers dertien keer aan straat. Dat zijn in totaal 26 aanbiedingen. De eerste acht aanbiedingen vallen onder het basisverbruik van € 59,60. De resterende achttien aanbiedingen komen in aanmerking voor een tegemoetkoming. Dat is: 18 × € 7,45 = € 134,10.

Huiscontainer voor 240 liter

Aantal aanbiedingen Kosten
1 tot en met 4 voor eigen rekening, € 59,60
5 tot en met 13 Vergoeding tot maximaal € 166,40
14 en verder Alleen mogelijk bij meerdere containers

Twee huiscontainers van 240 liter

U zet beide containers dertien keer aan straat. Dat zijn in totaal 26 aanbiedingen. De eerste acht aanbiedingen vallen onder het basisverbruik van € 59,60. De resterende achttien aanbiedingen komen in aanmerking voor een tegemoetkoming. Dat is: 18 × € 12,80 = € 230,40. De tegemoetkoming bedraagt maximaal € 166,40. U betaalt € 230,40 – € 166,40 = € 64 bovenop het basisverbruik.

Vraag de tegemoetkoming aan

Heeft u eerder een extra container aangevraagd? U hoeft dan geen nieuwe aanvraag te doen voor de tegemoetkoming. Wij zetten uw bestaande aanvraag automatisch om.

Na de beoordeling ontvangt u een bericht. De tegemoetkoming wordt bij goedkeuring jaarlijks automatisch verrekend met de afvalstoffenheffing.

Bij de aanvraag dient u bewijsstukken toe te voegen, zoals een zorgoverzicht, apotheeknota of pakbon van geleverd medisch materiaal met uw adres.

Heeft u nu een extra container voor medisch afval en wilt u deze inleveren? Dan halen we deze bij u op. Neem contact op met de gemeente.

Wat is medisch afval?

Voorbeelden van medisch afval zijn

  • Verband en wondverzorgingsmaterialen
  • Diabeteshulpmiddelen
  • Hulpmiddelen van sondevoeding en nierdialysemateriaal
  • Incontinentieluiers (vanaf 2026 kunt u deze gratis weggooien in speciale wijkcontainers met uw afvalpas. Lukt het niet om gebruik te maken van deze container? Dan mag dit afval bij het restafval en kunt u een financiële tegemoetkoming aanvragen)
  • Infuuszakken
  • Katheters
  • Stomamateriaal

Spuiten en resten van medicijnen kunt u inleveren bij het afvalbrengpunt of apotheek.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA. Het privacybeleid(opent in nieuw tabblad) en de servicevoorwaarden(opent in nieuw tabblad) van Google zijn van toepassing.