Klacht over een ambtenaar of het gemeentebestuur

U kunt een klacht indienen als u niet tevreden bent over de manier waarop u door een medewerker of het gemeentebestuur bent behandeld. Bijvoorbeeld:

  • als u geen antwoord krijgt op uw brief of daarop veel te lang moet wachten
  • als de gemeente toezeggingen of afspraken niet nakomt
  • als u zonder reden gevraagde informatie niet ontvangt
  • als u van het kastje naar de muur gestuurd wordt
  • als u vindt dat u niet netjes behandeld bent
DigiD Logo

Log in met DigiD en uw persoonsgegevens zijn al ingevuld.

Dien een klacht in

U kunt uw klacht doorgeven door middel van het invullen van het digitale klachtenformulier of uw klacht te versturen naar gemeente@hellendoorn.nl. U kunt de klacht ook mondeling indienen. In dat geval maakt u een afspraak met de klachtencoördinator. De klachtencoördinator zet de klacht, indien u dit wenst, vervolgens voor u op papier.

Een schriftelijke klacht moet worden ondertekend en bevat tenminste:

  • de naam en het adres van de indiener
  • de datum waarop u de klacht verstuurt
  • een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht

Een klacht moet aan enkele voorwaarden voldoen:

  • De gebeurtenis waarover u een klacht indient, mag niet langer dan een jaar geleden zijn en mag niet eerder behandeld zijn
  • Uw klacht mag niet gaan over een besluit waarop u bezwaar of beroep had kunnen indienen (zie onder het kopje bezwaar indienen)
  • Uw klacht mag niet gaan over een zaak die onder de rechter is of is geweest
  • Uw belang bij of het gewicht van de gebeurtenis/gedraging zijn duidelijk

De klacht wordt behandeld volgens de Procedureregeling behandeling klachten gemeente Hellendoorn 2022.

Voldoet de klacht aan de voorwaarden, dan vindt er een hoorzitting plaats. Voor de hoorzitting wordt u uitgenodigd. Daarnaast wordt de persoon uitgenodigd over wie geklaagd wordt, in het kader van hoor en wederhoor.

De klacht moet binnen zes weken zijn afgedaan. De beslissing kan eenmaal voor ten hoogste vier weken worden uitgesteld.

Als u niet tevreden bent over de manier waarop uw klacht is behandeld of over de uitkomst van uw klacht, kunt u zich wenden tot de Nationale ombudsman. De Nationale ombudsman beoordeelt of het bestuursorgaan zich in de door hem onderzochte aangelegenheid al dan niet behoorlijk heeft gedragen.

  • Meldingen over de openbare ruimte, bijvoorbeeld een gat in het wegdek, een scheve stoeptegel of zwerfvuil. Dit soort klachten meldt u online;
  • Meldingen betreffende overlast, bijvoorbeeld parkeer- of geluidsoverlast of overlast van hangjongeren;
  • Over gedrag of een actie waartegen u bezwaar had kunnen maken of beroep had kunnen instellen;
  • Over iets waarover de rechtbank een uitspraak heeft gedaan;
  • Regels (beleid) van de gemeente;
  • Over iets wat meer dan 1 jaar geleden is gebeurd;
  • Over iets waarover u al eerder een klacht hebt doorgegeven;
  • Over gedrag dat al onderzocht wordt door justitie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA. Het privacybeleid(opent in nieuw tabblad) en de servicevoorwaarden(opent in nieuw tabblad) van Google zijn van toepassing.