Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing is de belasting die u betaalt voor inzameling, vervoer en verwerking van huishoudelijk afval. Elk huishouden moet afvalstoffenheffing betalen, ook als u het afval nooit meegeeft.
U krijgt van ons de afvalcontainers in bruikleen. Alleen voor de restafvalcontainer moet u betalen, de andere containers zijn gratis. De hoogte van de heffing hangt af van de grootte van de restafvalcontainer.
Kosten voor 2026
In 2026 begint de gemeente met diftar. U betaalt een vast bedrag per jaar en een bedrag per keer dat u restafval aanbiedt.
Op 16 december stelt de gemeenteraad de bedragen vast. De tarieven die aan de raad worden voorgelegd, zijn:
- Het vaste basisbedrag bedraagt € 215,40
- 30 liter inworp in een ondergrondse container: € 1,60 per keer
- 60 liter inworp in een ondergrondse container: € 3,20 per keer
- 140 liter container: € 7,45 per aanbieding
- 240 liter container: € 12,80 per aanbieding
Deze bedragen zijn dus nog niet definitief. Zodra de gemeenteraad een besluit heeft genomen, werken we deze informatie bij.
Kosten voor 2025
Voor 2025 zijn de tarieven als volgt:
- basisheffing: € 193,08
- opslag 140 liter restafvalcontainer: € 74,52
- opslag 240 liter restafvalcontainer: € 143,52
- opslag hoogbouwcomplex met verzamelcontainers: € 82,56
- opslag recreatiecomplex met verzamelcontainers: € 136,20
Veelgestelde vragen
Via de basisheffing betaalt u mee voor zaken als de inzameling van klein chemisch afval, de glasbakken en andere inzamelkosten die niet kunnen worden toegerekend aan de rest-afvalcontainer. Alle huishoudens betalen deze heffing.
Als u verhuist naar een andere gemeente, dan krijgt u automatisch een vermindering van de aanslag voor het aantal volle maanden dat u niet meer in onze gemeente woont.
Als u in onze gemeente komt wonen, dan krijgt u automatisch een aanslag afvalstoffenheffing voor het aantal volle maanden dat u in onze gemeente woont.
Als u uw container inwisselt voor een ander formaat, dan krijgt voor deze container een vermindering van de afvalstoffenheffing voor de rest van het jaar. Daarna krijgt u een aanslag voor de nieuwe container voor de rest van het jaar.
Elk huishouden in de gemeente Hellendoorn heeft een afvalpas. Met deze pas krijgt u toegang tot het afvalbrengpunt en opent u de ondergrondse restafvalcontainer. Bewaar deze pas dus goed. De pas is gekoppeld aan uw adres en registreert hoeveel afval u aanbiedt. Heeft u een minicontainer aan huis? Dan hoeft u niet de pas te gebruiken, maar wordt de chip in de container door de vuilniswagen gescand.
Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA. Het privacybeleid(opent in nieuw tabblad) en de servicevoorwaarden(opent in nieuw tabblad) van Google zijn van toepassing.