Werkzaamheden
- In de Bergleidingweg ligt het oude riool onder de bomenrij. We leggen een nieuw riool onder de rijbaan. Deze nieuwe riolering zorgt ervoor dat hemelwater en vuil water gescheiden worden.
- Op de rijbaan van de Bergleidingweg komt zwart asfalt met links en rechts rode fietsstroken. Er wordt niet langer op de rijbaan geparkeerd, maar tussen de bomen komen parkeerplaatsen.
- De Bergleidingweg wordt een 30 km-gebied. Om de snelheid te beperken verhogen we de kruisingen door middel van zogenaamde plateaus.
- Het doorgaande verkeer richting de Rijssensestraat wordt door de nieuwe inrichting zoveel mogelijk via de PC Stamstraat geleid, in plaats van via de Bergleidingweg.
- Voordat het riool vernieuwd kan worden, willen de nutsbedrijven aan het werk. Kabels en leidingen voor elektra, gas en water worden vervangen, verzwaard of vergroot. Ook worden veel woningaansluitingen vernieuwd.
Bomen
De bomen in de Bergleidingweg zijn bepalend voor het straatbeeld. Daarnaast verminderen ze hittestress en hebben ze ecologische waarde. We gaan zorgvuldig om met de bomen en kappen ze niet als dat niet nodig is. We wegen daarbij verschillende zaken af, zoals verkeersveiligheid, technische aspecten en het beeld in het landschap. Op voorhand kunnen we niet aangeven of een boom behouden kan worden. Pas tijdens het werk wordt zichtbaar waar de wortels, kabels en leidingen exact liggen. Indien noodzakelijk voor de veiligheid zullen de bomen worden gesnoeid.
Planning (stand van zaken mei 2025)
Start nutswerkzaamheden
week van 13 oktober 2025
De werkzaamheden duren ongeveer een jaar en worden in vier fasen uitgevoerd. Op deze manier zorgen we ervoor dat de bereikbaarheid en leefbaarheid zoveel mogelijk behouden blijven. Kort voordat de werkzaamheden beginnen, ontvangen omwonenden een brief met meer informatie van aannemer Van Gelder. Na afloop van de nutswerkzaamheden beginnen wij met het vernieuwen van het riool en de herinrichting van de Bergleidingweg.
Vernieuwen van het riool en de herinrichting van de Bergleidingweg
Gepland voor begin 2027
Veelgestelde vragen:
De Bergleidingweg wordt ingericht als een 30-gebied. De snelheid wordt door middel van langzaam oplopende drempels en plateaus gematigd. Ook zorgen de aanwezige bomen voor een perceptie van een smallere weg. Dit kan ook bijdragen aan het verminderen van de snelheid. Vrachtwagens mogen in de nieuwe situatie wel door de Bergleidingweg. Er worden geen extra maatregelen genomen om vrachtverkeer te weren omdat het, door de nieuwe inrichting, met name voor vrachtverkeer onaantrekkelijk wordt.
De Bergleidingweg is een belangrijke verbindingsweg voor fietsers. Het maakt onderdeel uit van ons fietsnetwerk. Wij willen zowel de veiligheid én het fietscomfort verbeteren. Dat doen we door de klinkers te vervangen door asfalt en door daarop rode fietsstroken aan te brengen. Deze fietsstroken zorgen ervoor dat de weg optisch smaller lijkt en dat heeft een snelheidsremmende werking. Daarnaast bieden de fietsstroken een veilige plek voor (jonge) kinderen om te fietsen. De auto’s staan in de bestaande situatie vaak op de rijbaan geparkeerd. Dit zijn obstakels voor het fietsverkeer en kan zorgen voor onveilige situaties. Daarom zijn er in de nieuwe situatie parkeerplaatsen tussen de bomen.
We hebben op verschillende dagen en tijdstippen (ook ’s avonds) geteld hoeveel auto’s in de Bergleidingweg geparkeerd stonden. Het aantal parkeerplaatsen waarmee rekening gehouden is in het ontwerp is gebaseerd op een gemiddelde dag. Op drukke momenten kan worden uitgeweken naar parkeerplaatsen in omliggende straten.
Volgens de Algemene Plaatselijke Verordening mogen campers maximaal drie aaneengesloten dagen parkeren in de straat.