Kandidaatstelling gemeenteraad

Politieke partijen die willen meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen op 18 maart 2026, moeten een lijst met kandidaten inleveren bij het centraal stembureau van de gemeente Hellendoorn. Op deze lijst staan de mensen die zich kandidaat stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Tijdschema voor de kandidaatstelling

  • Software voor het opstellen van de kandidatenlijst

    December 2025

    Op de website van de Kiesraad komt speciale software beschikbaar voor politieke partijen. Met deze software kunt u de kandidatenlijst en alle bijlagen maken die u moet inleveren bij de gemeente. In december 2025 kunt u de software downloaden en gebruiken. Hoe dit werkt kunt u lezen op de website van de Kiesraad.

  • Controle van uw concept-kandidatenlijst

    Donderdag 22 en maandag 26 januari 2026

    Op deze dagen kunt u uw concept-kandidatenlijst en de bijlagen laten controleren door de gemeente. Maak op tijd een afspraak met de projectleider Verkiezingen. Dat kan via:

    • Telefoon: 06-28745145

    Zo weet u zeker dat alles klopt en in orde is op de dag van de kandidaatstelling.

  • Dag van de kandidaatstelling

    Maandag 2 februari 2026

    Op maandag 2 februari 2026 is het de officiële dag van de kandidaatstelling.

    Politieke partijen kunnen op deze dag hun definitieve kandidatenlijst en alle bijlagen inleveren bij de gemeente. Dit kan tussen 09.00 en 17.00 uur.

    Maak hiervoor op tijd een afspraak met de projectleider Verkiezingen van de gemeente:

Wat moet u inleveren bij de kandidatenlijst?

U mag maximaal 50 kandidaten op de lijst zetten. Naast de kandidatenlijst (model H1) moet u ook de volgende documenten inleveren:

  1. Instemmingsverklaring van elke kandidaat
    Dit is model H9. Elke kandidaat moet hiermee akkoord gaan.
  2. Kopie van een geldig legitimatiebewijs
    Dit geldt alleen voor kandidaten die nu nog niet in de gemeenteraad zitten. Lever ook de achterkant van het bewijs in.
  3. Verklaring van voorgenomen vestiging
    Woont een kandidaat niet in de gemeente Hellendoorn? Dan moet u model H7 inleveren. Hierin staat dat de kandidaat in Hellendoorn gaat wonen als hij of zij gekozen wordt.
  4. Machtiging van de partij
    Dit is model H3-1. Hiermee geeft de partij toestemming aan de indiener om de naam van de partij boven de lijst te zetten.
  5. 20 ondersteuningsverklaringen
    Dit is model H4. Deze verklaringen zijn nodig voor nieuwe partijen, partijen met een blanco lijst en partijen zonder zetel bij de vorige verkiezing.
  6. Bewijs van betaling van de waarborgsom
    Dit is nodig voor nieuwe partijen en partijen die bij de vorige verkiezing geen zetel hadden.
  7. Samenvoeging van partijnamen of afkortingen
    Als twee of meer partijen samen één lijst indienen, mogen ze kiezen voor een gezamenlijke naam boven de lijst. Hiervoor is model H3-2 nodig. De gemachtigden van de partijen moeten dit ondertekenen.

Nieuw: map voor kandidaatstelling

Om het inleveren van de kandidatenlijst makkelijker te maken heeft de Kiesraad een map ontwikkeld die overzicht biedt over alle documenten die ingeleverd moeten worden. Per soort document bewaart u dit in de map en houdt u een checklist bij. Dit zorgt bij u voor overzicht, maar ook bij het centraal stembureau. U ontvangt in december een map van de gemeente.

Waarborgsom betalen om mee te doen aan de verkiezingen?

Alleen nieuwe partijen en partijen die bij de vorige verkiezing geen zetel hadden, moeten een waarborgsom betalen.

  • De waarborgsom is € 225,00.
  • De waarborgsom moet uiterlijk 17 januari 2026 bij de gemeente binnen zijn.
  • U maakt het bedrag over naar:
    • IBAN: NL38 BNGH 0285 0037 12 ten name van gemeente Hellendoorn
      Vermelding: waarborgsom kandidaatstellen + naam van de partij.

Na betaling krijgt de partij een bewijs van betaling. Dit bewijs moet u inleveren bij de kandidaatstelling.

Wie hoeft géén waarborgsom te betalen?

  • Partijen die al in de gemeenteraad zitten.
  • Partijen met een samenvoeging van partijnamen, waarbij minstens één partij bij de vorige verkiezing een zetel had.
  • Partijen die zijn gefuseerd, en waarbij alle oude partijen een zetel hadden.
  • Samenvoegingen van namen die bij de vorige verkiezing een zetel kregen.

Terugbetaling van de waarborgsom

De partij krijgt het geld terug als:

  • De partij minstens 75% van de kiesdeler haalt.
  • De partij geen geldige kandidatenlijst heeft ingeleverd (volgens model H14 Kw).

Nummering kandidatenlijsten

De lijstnummering voor deze verkiezing is geregeld in artikel I14 van de Kieswet. Heeft uw partij meegedaan bij de vorige gemeenteraadsverkiezing? Had deze partij toen een aanduiding boven de lijst en zetels gekregen? Op basis van het aantal behaalde stemmen en zetels krijgt uw partij dan een voorkeurnummer. Als er meerdere nieuwe partijen zijn, ontvangen deze een lijstnummer door loting.

Vragen?

U kunt voor vragen ook contact opnemen met Jan Langkamp, projectleider Verkiezingen van de gemeente.