Verzoek over persoonsgegevens indienen
De gemeente verzamelt en bewaart verschillende persoonsgegevens van u. U heeft een aantal rechten over deze persoonsgegevens. Een verzoek over uw persoonsgegevens doet u bij de gemeente.
De gemeente houdt verschillende persoonsgegevens van u bij. Bijvoorbeeld de gegevens die u invult als u een vergunning aanvraagt. De persoonsgegevens worden op verschillende manieren verwerkt en bewaard. Dit gebeurt op een zorgvuldige, veilige en transparante manier. Dat is verplicht.
U neemt contact op met de gemeente en geeft in ieder geval door:
-
- over welke persoonsgegevens het gaat
- wat uw verzoek is
De voorwaarden voor het indienen van een verzoek over persoonsgegevens zijn in ieder geval:
- Het gaat om persoonsgegevens van:
- uzelf
- een kind jonger dan 16 jaar van wie u de wettelijk vertegenwoordiger bent
- U mag iemand anders vragen om namens u een verzoek in te dienen (een gemachtigde).
- Het gaat om persoonsgegevens die worden geregistreerd door de gemeente. Of door instanties die hiervoor een duidelijke opdracht hebben gekregen van de gemeente.
- Uw rechten kunnen beperkt worden als dit in een wettelijke regeling staat. Zo kunt u niet vragen om verwijdering van uw persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP).
U heeft een aantal rechten. Daarmee kunt u meer inzicht en controle krijgen over uw persoonsgegevens. U kunt de gemeente vragen om:
- uw persoonsgegevens in te zien (recht van inzage)
- uw gegevens te verbeteren (recht op rectificatie)
- uw gegevens te verwijderen (recht op vergetelheid)
- uw gegevens minder uitgebreid te verwerken (recht op beperking)
- een overzicht van uw gegevens te ontvangen in een goed leesbare en digitale vorm
- uw gegevens over te dragen aan een andere instantie of een bedrijf (dataportabiliteit)
- informatie te geven over instanties, bedrijven of personen die uw gegevens hebben ontvangen van de gemeente
- te stoppen met de verwerking van uw gegevens
- geen besluit te nemen zonder dat een ambtenaar hierbij betrokken is geweest. Sommige besluiten worden automatisch door een systeem genomen. U kunt eisen dat altijd een ambtenaar het besluit neemt of controleert.
De gemeente verwerkt veel van uw persoonsgegevens omdat dit in de wet staat. U kunt dan niet of maar beperkt gebruikmaken van uw rechten. U kunt bijvoorbeeld niet vragen om te stoppen met het verwerken van uw gegevens als de gemeente verplicht is deze gegevens bij te houden. U kunt wel altijd om informatie vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens. U moet daar een duidelijk antwoord op krijgen.
Als u een verzoek heeft ingediend met betrekking tot uw persoonsgegevens komt die terecht bij onze Privacy Officer. Deze nodigt u uit voor een gesprek waarbij uw identiteit wordt vastgesteld en om helder te krijgen wat uw verzoek precies inhoudt.
De beslissing over uw verzoek krijgt u binnen 1 maand. Deze termijn mag door ons eenmaal worden verlengd met maximaal 2 maanden. Dat hoort u binnen 1 maand na ontvangst van uw verzoek.
Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA. Het privacybeleid(opent in nieuw tabblad) en de servicevoorwaarden(opent in nieuw tabblad) van Google zijn van toepassing.